torstai 16. heinäkuuta 2015

Toloppatalkoot

Se tunne kun ei jaksais / haluaisi tehdä muuta kuin jäädä koko lauman kanssa köllimään sänkyyn...


Eihän tässä ehdi muuta kuin käydä töissä, tulla kotiin ja heti ryhtyä siihen jäätävään määrään duunia mitä on. Meillä on edelleenkin osa laatikoista olohuoneessa eli kauniisti koristavat huonetta kun sohvakin on vielä matkalla... Kävin mä piipahtamassa Viron puolella näyttelyissä mutta siitä joudun ehkä kirjoittamaan erillisen aiheen sillä tänään jutellaan pihan aitaamisesta.

Halusin paljon tonttia josta syystä talokauppaa tehdessä ostimme myös viereisen tontin. Meillä on siis noin 7000 neliötä "pihaa" ja puolet siitä vielä metsää päälle. Päätimme kuitenkin näin alkuun aidata vain pihan ja tehdään sitten metsätarha joskus jos sille päälle sattuu.

Aitatarvikkeet tilasin Virosta paikasta nimeltä AB Polar. Voin suositella lämmöllä ja kannattaa ehdottomasti kysyä tarjousta (nimim. väännettiin hinnasta hetki). Sain kuitenkin ajallaan ja oikein tilaukseni johon sisältyi 185 tolppaa, 320m verkkoa ja viisi porttia (josta yksi nelimetrinen huoltoportti). Aidan korkeus on 180cm ja verkkona on erittäin vahvaa puutarhaverkkoa (eli ei sitä julmettua eläinverkkoa). Kalliimpi aitaratkaisu mutta minusta kauniimpi ja kestävämpi kun ei ole niin pehmeää verkkoa. Koko roska tuli maksamaan piirun päälle kaksjapuoltuhatta.

No sitten päästään siihen pystyttämiseen. Pihalla on melkein parisataa toloppaa ja ne pitäis kaivaa maahan. Miten? Lapio ja betonia? Rautakanki ja joku puutarhalapio? Kaikki vaihtoehdot tuntui huonolta. Mietittiin pientraktorin vuokraamista (tonni hiekkaa kauhaan niin uskoisi tolppien uppoavan) mutta ei sekään tuntunut hyvältä vaihtoehdolta kun etupihalla ei voi sadevesipoistoputkien ja jätevesiputkien takia ajaa raskaalla kalustolla. Loppujen lopuksi isäni googlasi aikansa ja löysi parhaimman idean ikinä - maakaira!

Moottorimaakaira on jumalan lahja koira-aitaa tekevälle. Soitto Pientalo- ja Pihapalvelulle ja kaira oli varattu viikonlopuksi (eikä edes ollut kallis laite). Laite mahtuu autoon mennen tullen ja on ihan järjettömän näppärä vekotin. Lauantaina oli aikaa n. 5h ja sunnuntaina about saman verran ja kaikki tolpat oli pystyssä + suoristettu + hiekotettu.


Työjärjestys oli seuraava; Merkittiin kaikkiin tolppiin 185cm merkki (sen verta pitäisi sojottaa maasta) ja vedettiin tolppalinjat suoriksi ja 10m välein tolpat maahan. Ensin kairalla reikä, merkitty tolppa maahan, vatupassilla suoriksi, lekalla hakattiin merkkiin asti maahan, tarkistettiin suoruus vatupassilla ja ympärille hiekotushiekkaa. Kun koko kierros oli tehty niin täytettiin välit niin, että tolppia on n. 2,5m välein. Suoristettiin, lekalla perään, suoristettiin taas ja ympärille hiekotushiekkaa. Päivä pari myöhemmin käytiin vielä suoristamassa kaikki tolpat ja ympärille hienoa hiekkaa.


Seuraava työvaihe olisi viikonloppuna laittaa verkkoa ja porttia paikoilleen (sekä muutamaa tolppaa joka tulee kiveen kiinni). Jännittää, että joko ensi maanantaina olisi koirille oma pikku piha millä temmeltää eikä tarvitsis enää leikkiä narujen kanssa. Nyt ovat sidottuna kiinni aina kun ollaan ulkona paitsi jos puuhataan koirien kanssa jolloin ovat syynin alla - etupihan edestä menee kuitenkin 60 tie enkä mielelläni koiriani juoksuta autojen alle. Myös hepat ovat kovin tuttu näky tiellä ja Briohan menee aivan sekaisin niistä joten parempi vaan, että eivät mene niitäkään säikyttelee.

Vasemmalla suoristettuja tolppia, oikealla suoristamattomia tolppia



3 kommenttia:

  1. Hei! Luulin lähettäneeni viestin mutta minne lie hävisi. Olisin tiedustellut aitaprojektistanne. Olemme rakentamassa samankaltaista aitaa tontillemme ja minua kiinnostaisi tietää kuinka paljon isompaa kairan terää käytitte suhteessa tolpan halkaisijaan? Meille on tulossa 8cm halkaisijan tolpat ja mietin riittääkö 10cm kairan terä? Tarkoitus olisi käyttää kivituhkaa täyttömaana. Entä miten kiinnititte portit? Samalla reikä ja täyttömaa menetelmällä vai käytittekö betonia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulee vähän myöhässä tämä vastaus mutta ehkä se jotain toista auttaa :) Kairan terä oli kutakuinkin sama kuin tolppien halkaisija, eli 10cm. Aitatolpat oli n. 250cm. Maahan tehtiin 60cm reikä joten tolppaa jäi maan päälle 190cm (aitaverkko oli 185cm), lekalla pari naputusta että jäi pystyyn. Ympärille laitettiin ensin isompia kiviä jos oli kuiva maa mutta takalaidalle joka oli pelkkää savea ei tarvinnut mitään. Tolppa suoristettiin vatupassilla ja kairan nostamaa maata ensin ympärille (mahdollisten kivien jälkeen). Sen jälkeen hienoa hiekkaa perään.

      Porttien kohdalla kaivettiin ensin kairalla mutta avitettiin lapiolla isommat montut. Muuten sama menetelmä, tolppa, kiviä ja betonia perään. Nyt pari vuotta aidan kanssa eläneenä niin olisin tehnyt aitatolpat vielä syvemmällä ja isommalla betonimöhkäleellä (tai jotain..). Iso portti (huoltoportti) on pysynyt hyvänä, mutta se on ainoa joka on tehty todella tiheään hiekka/kivi/ -alustaan. Muut portit on tehty nurtsi/savi-pohjalle ja ne pysyy ainakin talvisin kiinni ainoastaan narujen avustuksella.

      Poista
    2. Ainiin, ja lisäyksenä vielä, että tolppia käytiin vielä suoristamassa/vahvistamassa vatupassin, lekan ja hiekan kanssa pari päivää niiden laiton jälkeen.

      Pari tolppaa tuli kallion päälle jolloin porattiin kallioon reikä ja tolppa katkaistiin toivottuun mittaan, porattiin reikä ja lyötiin pyöreä rautakanki keskelle. Se sitten betonin kanssa sinne kallioreikään. Kulmatolpat ja kalliotolpat tuettiin vinotolpilla.

      Poista